Spring naar inhoud
  • Blogs
  • Hulp nodig?
    • Ideeën in je inbox
    • Prijs opvragen
  • Over ons
  • Contact
Menu
  • Blogs
  • Hulp nodig?
    • Ideeën in je inbox
    • Prijs opvragen
  • Over ons
  • Contact
Search
Close
logo-eventgoodies
Search
Close
Menu
  • Blogs
  • Hulp nodig?
    • Ideeën in je inbox
    • Prijs opvragen
  • Over ons
  • Contact
Inspiratie en tips voor originele weggevers
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
bluepurple/events: alles voor jouw evenement
hoe zet je contentmarketing in rondom evenement

Wat is contentmarketing en hoe zet je het in voor je evenement?

10 augustus 2020

In deze blog lees je hoe je content marketing kan inzetten om je evenement nog succesvoller te maken. Door de inzet van deze marketingtechniek krijg je een beter beeld van wat je met je evenement kan bereiken en hoe je veel meer exposure uit je bestaande activiteiten kan halen.

Inhoud

  • Kansen laten liggen
  • Wat is contentmarketing?
  • Je evenement verlengen
  • Hoe pas je het toe?
  • Customer journey
  • Wat is content en welke soorten zijn er?
  • Plannen maar!
  • Meten is weten

Kansen laten liggen

Vraag een willekeurig content marketing specialist wat hij of zij van het organiseren van evenementen vindt en de kans is groot dat je als antwoord krijgt dat een evenement de uitgelezen kans is om content te genereren. Waarschijnlijk komt er dan ook gelijk de opmerking achteraan dat ze het zonde vinden dat organisatoren deze content niet voldoende gebruiken en heel veel kansen laten liggen. Ik ben het daar wel mee eens.

Wat is contentmarketing?

Het is een marketingtechniek die draait om het creëren en distribueren van relevante en waardevolle informatie om een duidelijk omschreven en begrepen doelgroep aan te trekken en te binden. Kortom: je creëert zoveel mogelijk (relevante) content en publiceert die op zoveel mogelijk verschillende kanalen.

Je evenement verlengen

Door content marketing goed in te zetten verleng je je evenement op een natuurlijke manier. Je dwingt jezelf om goed na te denken over het voortraject van je evenement waardoor je meer exposure krijgt en dus ook meer bezoekers. Tijdens je evenement ga je content verzamelen die je ook weer gaat inzetten voor je natraject. Zo bouw je aan een langdurige relatie met je doelgroep en kan je meer sturen op de inhoud van je evenement. Uiteindelijk gaat het resultaat van je evenement omhoog.

Hoe pas je het toe?

Voordat je begint benoem je eerst je doel. Wil je meer bezoekers naar je evenement? Wil je je ambities delen of wil je expertise claimen? Allemaal vragen waar je antwoord op moet geven. Hoe duidelijker je doel is, hoe makkelijker je het jezelf maakt.

Daarna ga je je doelgroep benoemen. Kijk hier vooral naar welke interesses je doelgroep heeft en op welke (online) platformen ze zijn te bereiken. Neem geen genoegen met een lijst met potentiële bezoekers, maar verdiep je echt in je gasten. Weet je bepaalde zaken niet? Vraag het je doelgroep. Het is helemaal niet raar om eerst een enquête te sturen naar je doelgroep om deze informatie op te halen bij ze.

Heb je deze twee zaken goed in kaart, dan kan je verder met de volgende stappen. De klantreis bepalen (customer journey), je content benoemen en dan uiteindelijk alles inplannen.

Customer journey

Wat is dat? Een deftig woord voor je klantreis. Met andere woorden, je benoemt de reis die jouw doelgroep gaat doorlopen voordat ze naar je evenement komen. Hierdoor weet je precies welke stappen jouw doelgroep onderneemt en hoe je hierop in kunt spelen met je content. De reis gaat over in verschillende fases. Zien, denken, doen en bevestigen. Eerst maakt je doelgroep kennis met je evenement (zien), daarna gaan ze nadenken of je evenement interessant genoeg is om naar toe te komen (denken). Vervolgens melden ze zich aan (doen) en dan wordt bevestigd dat ze de juiste keuze hebben gemaakt en gaan ze ook daadwerkelijk je evenement bezoeken (verzorgen).

Wat is content en welke soorten zijn er?

Content is er in tekst, beeld en geluid of een mix daarvan. Je kunt bij content denken aan video’s, artikelen, infographics, animaties, foto’s en geluidsfragmenten. Je hebt verschillende soorten content. Content waar je beheerder van bent, content waar je voor hebt betaald en content die andere mensen over je maken. Het liefst wil je natuurlijk dat je content viraal gaat. Humor, actualiteit, herkenning, ontroering en inspiratie zijn hiervoor belangrijke onderdelen.

Plannen maar!

Bekijk nu wat voor soort media je gaat inzetten voor welk doel en met welke content. Bijvoorbeeld:

  • Blogs → zien → lijstjes (bijvoorbeeld een top 10 lijstje)
  • Video → verzorgen→ interview met bijvoorbeeld sprekers
  • E-mail → doen → bestel tickets
  • Advertenties → zien → aankondiging

Heb je dit gedaan, dan ga je deze content inplannen op het moment dat je deze wilt publiceren. Houd hierbij rekening dat je voorafgaand aan je evenement een periode van 6 tot 8 weken neemt om te communiceren. En na je evenement kun je nog zo’n 4 weken doorgaat met plannen.

Meten is weten

Wat leveren je inspanning nu concreet op? Heeft jouw geplaatste content zijn doel bereikt? Hoe meer doelen je kan benoemen om te meten om te kijken of je content marketing heeft gewerkt, hoe beter. Je kan meten op bereik, aantal weergaves, bezoekers, aanmeldingen, reacties etc. Zet deze doelen ook in je kalender, zodat je tussentijds bij kunt sturen, mocht dit nodig zijn.

Ik hoop dat ik met deze blog voldoende informatie heb gegeven om vol enthousiasme aan de slag te gaan. Lijkt het je allemaal teveel werk? Betrek dan je collega’s en de stakeholders van je evenement bij je content marketing. Zo vergroot je ook intern de betrokkenheid bij je evenement en haal je nog sneller je doelstellingen.

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
  • Onderwerp: Zakelijk
  • Tags: Marketing, Tips
Hylke Thiry

Hylke is een energieke en gedreven marketing, communicatie & sales professional met een passie voor events. De afgelopen 20 jaar heeft hij voor prachtige bedrijven en evenementen succesvolle marketing- en communicatiecampagnes mogen bedenken en uitvoeren. Vaak op eigen initiatief en altijd resultaat gedreven en vol van creativiteit. Op dit moment werkt hij bij Beeld & Geluid in Den Haag.

Ideeën of prijzen in je inbox?

Heb jij hier goodies gezien waar je graag een prijs voor ontvangt? Of wil je snel wat leuke ideeën in je inbox zonder dat je daar eindeloos veel websites voor moet afstruinen en allerlei partijen moet mailen?

Vul het formulier in en onze partners helpen je verder.
Ideeën opvragen
Prijzen opvragen

Misschien vind je dit ook interessant

Dit fotohokje maakt GIFjes!

12 april 2016 Content Creatie

Volgens mij raken we nog niet uitgekeken op fotohokjes. Als je toch wat anders wilt inzetten op je evenement, huur dan een hokje dat GIFjes maakt. 

Lees verder
Herbruikbare lunchzak

Herbruikbare lunchzak die je lunch vershoudt

17 februari 2021 Eten

De brown paper bag is een typisch zakje waar je je take away lunch in mee kan nemen. Deze versie is stevig, herbruikbaar en is …

Lees verder
Air graffiti

Air Graffiti: Tekenen op foto’s

19 maart 2019 Fotografie

Met Air Graffiti kunnen bezoekers hun foto opleuken met een digitaal graffiti-bus. Door zelf te tekenen of te kiezen uit een van de meer dan 100 icoontjes.

Lees verder

Plaats een reactie Antwoord annuleren

bluepurple/events: alles voor jouw evenement

Blijf op de hoogte

Twitter
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 

© 2014 – 2021 EventGoodies

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


© 2014 – 2021 EventGoodies

Twitter
Facebook-f
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope
Search

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


Blijf op de hoogte

Twitter
Facebook-f
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope

© 2014 – 2021 EventGoodies

Altijd inspiratie met de

Monthly digest

Ontvang onze blogs maandelijks in je mailbox.